,,We moeten in detail uitzoeken hoe dit kon gebeuren, zodat we het in de toekomst kunnen voorkomen”, zei de ING-woordvoerder over de problemen die woensdag ontstonden in het betaalverkeer. ,,Onze prioriteit ligt nu bij de analyse van de problemen. Het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen.” Hij gaf wel aan dat ING zich geen zorgen maakt over zijn eigen systemen.
ING heeft geen extra medewerkers hoeven inzetten om vragen of klachten van klanten af te wikkelen. Bij de klantenservice was de situatie donderdagochtend volgens de woordvoerder dan ook genormaliseerd.
Dubbele afschrijvingen
Door een technische storing ontstond er dinsdagnacht een grote vertraging bij de verwerking van betaalopdrachten door ING. Hierdoor ontstonden dubbele afschrijvingen, waardoor het saldo van veel rekeninghouders niet meer klopte. Klanten die hierdoor onterecht rood hebben gestaan, worden daarvoor geen kosten in rekening gebracht.
DNB liet donderdag weten samen met ING te gaan bekijken hoe de problemen konden ontstaan. ,,We moeten dit goed analyseren”, zei een woordvoerder van de centrale bank. ,,Dit soort situaties mogen niet voorkomen. Maar dat vindt ING ook en we weten dat zij er bovenop zitten.” DNB en ING konden niet aangeven hoe lang de analyse van de problemen zal duren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl